woman sleeping in white bedsheets
Krasa

Desať prekvapivých zdravotných výhod spánku: menej stresu i dlhší život


V jednej rozprávke sa hovorí, že najsladší na svete je spánok. Niečo na tom skutočne je. Spánok nie je len veľmi príjemná upokojujúca činnosť, ktorá nás zbaví kruhov pod očami, ale ponúka aj zdravotné výhody.

Kvalitný a dostatočne dlhý spánok je kľúčovou súčasťou zdravého životného štýlu a má veľký význam pre psychickú i fyzickú kondíciu. Potreba spánku je individuálna, ale väčšina dospelých potrebuje šesť až osem hodín.

“Spánok býval trochu ignorovaný, ako zaparkovanie auta v garáži a jeho vyzdvihnutie ráno,” hovorí doktor David Rapoport, riaditeľ NYU Sleep Disorders Program. Dnes už to tak nie je a odborníci stále objavujú nové významy a výhody spánku.

Zlepšuje pamäť

Mohlo by sa zdať, že v spánku jednoducho vypneme mozog a len odpočívame. Pamäť je však počas spania prekvapivo zaneprázdnená, upevňujú sa spomienky a precvičujú zručnosti, ktoré sme sa naučili v bdelom stave. Tento proces sa nazýva konsolidácia.

“Ak sa snažíte niečo naučiť, či už fyzického alebo duševného, učíte sa to k určitému bodu precvičovaním,” vysvetľuje doktor Rapoport, ktorý je tiež profesorom na NYU Langone Medical Center. “Ale niečo sa stane, keď spíte, čo vám pomôže sa to naučiť lepšie”. Inými slovami, ak sa snažíte naučiť niečo nové – či už španielčinu alebo nový tanec – pôjde vám to lepšie, až sa vyspíte.

Predlžuje život

Príliš veľa, alebo naopak príliš málo spánku je spojené s kratším životom, hoci vedcom stále nie je jasné, či ide o príčinu, alebo dôsledok. V štúdii z roku 2010 sa medzi ženami vo veku 50 až 79 rokov vyskytlo viac úmrtí u žien, ktoré spali menej ako päť hodín, alebo viac ako šesť a pol hodín spánku za noc. Spánok tiež ovplyvňuje celkovú kvalitu života.

“Veľa vecí, ktoré považujeme za samozrejmé, je ovplyvnené spánkom,” hovorí doktor Raymond Jean, riaditeľ spánkovej medicíny z St . Luke’s – Roosevelt Hospital Center in New York City.” Ak spíte lepšie, môžete určite žiť lepšie. Je to celkom jasné.”

Zamedzuje zápalovým procesom

Zápaly sú spojené so srdcovým ochorením, mŕtvicou, cukrovkou, artritídou a predčasným starnutím. Výskum ukazuje, že ľudia, ktorí spia málo – šesť a menej hodín za noc – majú vyššie krvné hodnoty zápalových bielkovín než tí, čo spia viac sk.wikipedia.org.

V štúdii z roku 2010 sa zistilo, že hodnoty C – reaktívneho proteínu, ktorá je spojená s rizikom srdcového infarktu, boli vyššie u ľudí, ktorí spali šesť a menej hodín. Podľa doktora Rapoport môžu ľudia, ktorí trpia poruchami spánku, ako sú spánková apnoe alebo insomnia, zaznamenať zlepšenie krvného tlaku a zápalových procesov, ak ich spánkové problémy budú správne liečené.

  • Podporuje kreativitu

Ak sa postavíte k maliarskemu stojanu a štetcom alebo než začnete písať ďalšie riadky svojho románu, poriadne sa na to vyspite. Okrem upevňovania spomienok a ich zosilňovania mozog tiež podľa odborníkom reorganizuje a reštrukturuje spomienky, čo môže viesť k zlepšeniu kreativity.

Vedci z Harvardovej univerzity zistili, že sa ľuďom počas spánku pravdepodobne zosilňujú emočné zložky pamäti, čo im môže pomôcť podporiť kreatívny proces.

  • Pomáha k víťazstvu

Pre športovcov môže existovať jednoduchý spôsob, ako zlepšiť svoj výkon, a tým je práve kvalitný a dostatočný spánok.

Odborníci zo Stanfordovej univerzity vo svojej štúdii zistili, že hráči futbalu zo strednej školy, ktorí sa snažili spať najmenej 10 hodín po sedem až 8 týždňov, zlepšili svoj priemerný čas v šprinte, mali lepšiu výdrž a boli menej unavení.

Výsledky tejto štúdie odrážajú aj predošlé zistenia, ktoré boli zaznamenané u tenisových hráčov a plavcov.

  • Zlepšuje známky v škole

Štúdia z roku 2010 zverejnená v časopise Sleep ukázala, že deti vo veku 10 až 16 rokov, ktoré mali v spánku problémy s dýchaním – chrápanie, spánkovým apnoe a ďalšími typmi narušeného dychu – mali zároveň vyššiu pravdepodobnosť problémov so sústredením a učením. Autori štúdie poznamenali, že tento jav by mohol viesť k značnému zhoršeniu prospechu v škole.

Aj v ďalšej štúdii študenti, ktorí nemali dostatok spánku, mali horšie známky ako tí, čo spali dostatočne.

“Ak sa snažíte niečo dohnať, tak ste ochotní obetovať práve spánok,” hovorí doktor Rapoport a dodáva, že tým si rozhodne nepomôžete, pretože práve ťažká a opakovaná spánková deprivácia jasne poškodzuje schopnosť učiť sa.

  • Zlepšuje pozornosť u detí

Doktor Rapoport varuje, že nedostatok spánku môže vyústiť v podobné príznaky ako pri ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), a dodáva, že deti nereagujú rovnakým spôsobom na spánkovú depriváciu ako dospelí. Kým dospelí sú zvyčajne ospalí, deti sú skôr hyperaktívne.

Štúdia z roku 2009 v magazíne Pediatrics zistila, že deti vo veku sedem a osem rokov, ktoré spali menej ako osem hodín, mali väčšiu pravdepodobnosť byť hyperaktívni, nepozorní a impulzívni.

woman sleeping on a pillow

  • Udržuje zdravú váhu

Ak uvažujete o diéte, zamerajte sa najprv na svoj spánkový režim. Vedci z univerzity v Chicagu zistili, že dietári, ktorí mali dostatok spánku, schudli viac tuku – 56 percent ich váhovej straty – ako tí, ktorým spánok chýbal. Aj keď obe skupiny zhodili približne rovnaké množstvo váhy, tí, čo spali menej, sa zbavili skôr svalovej hmoty než tukov. Dietári, ktorí menej spali, sa tiež cítili viac hladní.

“Spánok a metabolizmus sú riadené rovnakými sektory v mozgu,” vysvetľuje Rapoport. “Keď ste ospalí , určité hormóny stúpajú do krvi a tieto hormóny riadia apetít.”

  • Znižuje stres

Čo sa týka zdravia – stres a nedostatok spánku sú prakticky to isté a oboje môže ovplyvniť kardiovaskulárne zdravie.

“Spánok môže rozhodne znižovať hladiny stresu a ľudia tak môžu mať lepšiu kontrolu nad krvným tlakom,” vysvetlil doktor Jean. Vedci sa tiež domnievajú, že spánok ovplyvňuje hladiny cholesterolu, ktorý hrá významnú úlohu v srdcových ochoreniach.

  • Odvracia depresie

Kvalitný a dostatočne dlhý spánok znamená pre naše celkové zdravie viac než to, že sa vyhneme podráždenosti.

“Nedostatok spánku môže prispievať k depresii,” hovorí doktor Jean. “Dobrý spánok v noci môže naozaj pomôcť náladovej osobe znížiť úzkosť.”

Doktor Rapoport tiež varuje, že spánok nemožno nahnať dlhým vyspávaním cez víkend, je potreba nájsť vyváženosť po celý týždeň.”

Doktor Rapoport tiež varuje, že spánok nemožno nahnať dlhým vyspávaním cez víkend, je potreba nájsť vyváženosť po celý týždeň

Rate this post